per ardua ad astra

Just another WordPress.com weblog

skyllemiddel

«Nå skriver jeg opp navnet på det skyllemiddelet du må bruke,» sa tannlegen.

«Det er det beste skyllemiddelet og det gir ikke brune tenner, som de andre skyllemidlene gir.

Husk å skylle to ganger daglig, minst et halvt minutt gurgling etter grundig bruk av tannpirkeren, den i plast som jeg viste deg.

Versågod, her er lappen og husk å skylle munnen godt etterpå , så unngår du sopp bak i munnhulen.»

Jeg kjøpte middelet og startet behandlingen. Jeg var nøye, for tennene mine hadde en tannsykdom som bare kunne holdes i sjakk av dyprens av spesialist og dyktigheten i min oppfølging av pirking og skylling.

Men tennene ble brunere…

Dyprensspesialisten sa:»Nå skriver jeg opp navnet på skyllevannet du skal bruke, både når du bruker denne lille børsten her og når du skyller munnen godt etterpå.

Det er viktig at du bruker dette skyllemidlet og det er det eneste skyllemiddelet som ikke gir brune tenner.

Dette middelet gir ikke sopp i munnhulen, men husk å skylle munnen godt etterpå, uansett.»

Jeg innrømmer at jeg gikk og kjøpte dette middelet også.

Jeg startet samvittighetsfullt opp med dette nye midlet, med et håp om å redusere mørkningen av tennene.

Før neste tannlegebesøk sier jeg til min mann at jeg vil be om hjelpetiltak mot brune tenner. Jeg innså, desverre, at begge skyllemidlene mørknet tennene mine betraktelig. Det kjennes ekstra lumpent mot en nyfødt «ikkerøker» som gleder seg til hvitere tenner som en hyggelig bivirkning av røkestoppen.

«Vil du spørre tannlegen om noe for meg?»spurte min mann. «Spør: Hva har man av innvendinger mot munnskyllevannet Hydrogenperoksid?»

Jeg noterte spørsmålet og stilte det til tannlegen under papirarbeidet ved konsultasjonens slutt.

Tannlegen så ikke opp fra papirene, men etter en taus 15sek. med dyp nyve i pannen sa han:

«Det er ingen innvendinger mot munnskyllevannet hydrogenperoksid. Tvert imot er det de selger på apoteket velegnet. Det har også en blekende effekt på tennene.»

Jeg trodde nesten ikke jeg hørte riktig.

Jeg kjøpte dette munnskyllevannet og til min glede så bleker det tennene litt for hver gang, noe som motiverer veldig til flittig behandling! Det smaker ikke noe, bare vann, så det er behagelig på den måten også.

april 21, 2008 - Posted by | Røkestopp/helse

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

