per ardua ad astra

Just another WordPress.com weblog

Gert, hva slags ateist er du?

Jeg trodde en kort stund at du var en glad, ubekymret ateist. En som bare ganske enkelt ikke trodde på noe.

En som ikke brydde seg om å bruke tid og ressurser på å gruble mer over det.

Etter noe lesning ser jeg at du er av den typen ateister som stadig må hente frem dårlige sider ved religionen.

Stadig må du minne deg og andre om hvor «dumme» de «troende» er. Dette gir deg stadig en «rettferdig» grunn til «sleivspark» rettet mot de troende.  Stadig glede av å gjøre narr av dem, samtidig som du soler deg i egen logikk. Er du en slik ateist som stadig må nære deg av den slags selvbekreftelser?

Etterhvert tar jeg inn over meg det hatet du viser mot religionene.Gang på gang angriper du dem. Du har som mål å utrydde dem totalt. Helst også straffe dem først, før du utrydder dem.

I denne aktiviteten bruker du alle midler. Ikke bare «vitenskap», men svært ubeskjedent bruker du dine tolkninger av vitenskaplige teoriers grenseland. Her smir du «vitenskapen din» om til våpen til å drepe religionene med.  Dette, sier du, er selve målet for dine skrivende aktiviteter.

I denne prosessen leker du deg som en delfin i «vitenskapenes hav». Fryder deg over flotte treffende våpen, og springer som en drukken dionyssos- soldat lykkelig i din kamp.

Du glemmer at du i denne kampen blir lik det du vil bekjempe.

Din ateisme blir din tro. Vitenskapen tjener kun som din tros styrkedrikk og våpen.

Du blir slurvete og unøyaktig i det historiske og vitenskaplige, for målet er ikke opplysningstidens idealer, men din tro og din tros bevarelse. Her blir cowboy mentaliteten din tydelig.

Er du også politisk ateist?

Ikke som kommunistene. Nei, du er den politiske hevner og straffer og utrydder. Her tar ateisten selv guderollen og gjør Guds arbeid… i et like heftig raseri som vel noen religions eskatologi kan oppvise.

Du har en svært religiøs ateisme. Den svarer til religionenes «negative» kjennetegn.

Hvor er de gode visjonene? Dem knytter du  ikke opp til ateismen, men til en form for naturreligion.

Ateisme og vitenskap er altså ikke med i dine gode visjoner, de er bare med i kampens lykkerus.

Gert, hva slags ateist er du?

juni 30, 2008 - Posted by | Bøker

8 kommentarer »

  1. Mornings!:) Jeg har tagga deg. Jeg vet ikke helt hva det betyr selv. Men jeg har iallefall gjort det!

    Kommentar av Marie | juni 30, 2008 | Svar

  2. Jeg vet ikke heller hva det betyr.. jeg er totalt grønn!
    Si fra når du vet det, og hvordan du gjorde det, så kan jeg hevne meg!

    Kommentar av predikeren | juni 30, 2008 | Svar

  3. Jeg vet ikke hvem Gert du snakker til, men det er sterke ord og flotte tanker du presenterer her! Virkelig bra skrevet og vinklet, predikeren! *tomlene opp*

    Kommentar av valkyriana | juli 2, 2008 | Svar

  4. Jeg leser bøkene til Gert Nygårdshaug.
    De fleste er skikkelig godt skrevet… men så bare lurer jeg litt på akkurat denne siden av et ellers morsomt, spennende og tankevekkende forfatterskap.
    Kanskje andre har lest noe av ham, og tenker noe om det?

    Kommentar av predikeren | juli 3, 2008 | Svar

  5. Godt skrevet😉

    Kommentar av tankekorset | juli 9, 2008 | Svar

  6. Uvitenskap er langt mer givende, da det fordrer til mer enn forhåndslagt kunnskap :p

    Ateister som ser NED på religion, bør ikke ta seg selv høytidelig. Det er snakk om TRO, ikke VITEN, og begge er i utgangspunktet noe vi alle innehar. Det er ingen elimineringsprosess, men heller en konstant tilstand.

    Bra skrevet^^

    Kommentar av crackbread | juli 11, 2008 | Svar

  7. Hei, Prediker!

    Har det noengang slått deg at en mann som Gert kanskje er nettopp det vi trenger for å komme nærmere det guddommelige og det åndelige – nærmere det vi kaller Gud?

    Jeg anbefaler deg sterkt å lese siste roman fra mannen – Fortellernes marked – for å se hva jeg mener.

    God bok!🙂

    Kommentar av viddal | august 30, 2008 | Svar

  8. Takk til alle for gode ord. Siste roman «Fortellernes marked»
    har jeg ikke lest. Takk for tipset.

    Kommentar av predikeren | august 31, 2008 | Svar


Legg igjen en kommentar

