per ardua ad astra

Just another WordPress.com weblog

Vann og vanndrivende

Jeg hadde fått barn nr 2, og våknet første morgen etter fødselen med en rar, tykk følelse i venstre ben.  Jeg satte meg opp i sengen og så på bena mine. Venstre ben var blitt et elefantben, en trykkende, trutten tømmerstokk! Det høyre benet var normalt.

Ved legevisitten sto alt bra til med meg, bortsett fra det hovne benet. » Det tar som regel en tre fire måneder før slik hevelse går tilbake til normalt igjen,» sa legen. » Blir det ikke bra da, så får du gå til legen og få  et vanndrivende medikament».

Jeg ble liggende å gruble over det legen hadde sagt. Skulle jeg gå med tykt ben så lenge!  Hvorfor ble benet sånn? Jeg tenkte på den sterke fysiske anstrengelsen det var å føde, og på hvor skrekkelig tørst jeg var! Jeg hadde sikkert tapt mange liter veske uten å drikke så mye som en dråpe fra veene startet. Jeg tok morgenkåpen og tøflet ut i korridoren hvor «vann og saft» vogna sto. Det var høye halvannen til to-liters blanke metallkanner med kaldt drikkevann. Jeg glemte all oppdragelse og drakk rett av kanna. Rett ned hele greia!

Mens jeg drakk tenkte jeg på idrettsfolk som presterer toppidrett, de drikker både 7 og 8 liter i døgnet for å kompensere for det store vesketapet de har ved sine prestasjoner. Ha, klart det, en fødsel er  prestasjoner på linje med  enhver toppidrettsmann!  Jeg grep en kanne til og drakk.

En søster klappet meg forsiktig på skulderen. «Er alt i orden?»

«Ja da» svarte jeg.

» Jeg spør fordi du drikker så mye,» sa hun.

Jeg pekte på benet mitt. «Det har hovnet,» sa jeg, «jeg skal drikke det friskt.»

Søster så på meg med hoderistende bekymring.» Det hjelper ikke å drikke vann mot det der», sa hun.

«Jeg mistet så mye veske under fødselen, og derfor holder det benet igjen på vannet, for ikke å miste mer væske. Så nå skal jeg drikke helt til jeg har fått så mye at benet tør å slippe det vannet den tviholder på, » sa jeg.  Så  avsluttet  jeg kanne nummer to, og startet på kanne nummer tre.

Jeg holdt på med denne da avdelingssøster kom bort til meg. Hun strøk meg over skulderen og sa vennlig: » Det er ganske vanlig å få hevelser etter en fødsel. Og det går over av seg selv, eller man må bruke vanndrivende. Vannet du drikker har ingen betydning.»

Jeg smilte til henne. «Jeg skal drikke meg frisk!»

Jeg tenkte på vanndrivende tabletter. De er laget for å irritere nyrene til å skille ut mer væske. Så når kroppen i rent selvforsvar holder fast på vannet, fordi den har for lite væske, så har nyrene  for lite  væske å arbeide med! Aldri i verden om jeg vil irritere nyrene mine! Da vil jeg heller gi meg masse vann, så kroppen blir trygg på at det er nok, så den slipper vannet selv. Det er jo ikke noe galt med nyrene!

Etter syv liter væske gikk jeg og la meg. Jeg følte meg vel, og resten av dagen tenkte jeg ikke mer på benet mitt. Jeg var bare opptatt med den deilige ungen min.

Neste morgen var benet normalt.

Legen smilte litt forvirret og sa at det ikke pleide å gå så raskt, men det var jo bra!

Sykepleierne sa ikke et ord.

Jeg har senere fått høre av en søster at hun også fikk hovent ben etter fødsel , og hun drakk  også til hevelsen gikk vekk.  Kanskje er det mange som har denne erfaringen, men den blir ikke kjent, fordi ingen tror det er slik!

Jeg gir ihvertfall dette som råd: Drikk vann. Dersom hevelsen skyldes vannmangel er det bedre å prøve å drikke, enn å ta vanndrivende.  Vann er uansett sunt og  gratis !

februar 18, 2009 - Posted by | Røkestopp/helse

6 kommentarer »

  1. For mye vann er ikke sunt, det er mange tilfeller av folk som har dødd etter å ha drukket for mye vann på en gang. Dama i artikkelen under etter å ha drukket under 4 liter på 2 timer.

    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=549301

    Så jeg er litt skeptisk til at du drakk 7 liter på en gang uten at noe skjedde, og at du i tillegg anbefaler det samme til andre. 7 liter er enormt mye.

    Kommentar av Minneapolise | februar 19, 2009 | Svar

  2. Jeg kjenner til at det er farlig å drikke mye vann når du bruker extesi.
    Den artikkelen du viser til sier klart at dette er en dame påvirket av et slankemiddel, men det står ikke vilket middel det er.
    Dette er helt spesielle tilfeller knyttet til helt spesielle kjemiske stoffer, og har ikke noen relevans for oss vanlige mennesker. For oss gjelder det at nyrene trenger minimum to og en halv liter vann daglig. Det er minimum og det er ikke noen øvre grense!
    Når mennesker skal yte topp prestasjoner må de øke vanninntaket. Dette er helt problemfritt for de fleste, og kun problem for extesi brukere.

    Kommentar av predikeren | februar 19, 2009 | Svar

  3. Hei igjen , Minneapolis.
    Takk for at du kommenterte her. Jeg tror du peker på den eneste haken ved å drikke mye. Jeg ser at det ble rettssak mot slankefirmaet i etterkant. Og sitat:
    «Firmaet bak dietten Henson fulgte, påpekte i rettssaken at de hadde gitt klare instrukser om hvor store mengder vann man burde innta.»
    Da er det klart at det er dumt å ikke følge bruksanvisningen. Men det burde fremgå vilke virkestoffer i slankemiddelet det var som førte til at de måtte gå ut i bruksanvisningen med å binde opp væskeinntaket. Det burde fremgått i denne saken.

    Kommentar av predikeren | februar 19, 2009 | Svar

  4. I den saken var det slanking involvert, men jeg har hørt om mange andre hvor folk har dødd kun av for mye vann. Som hun som var med i en konkurranse hvor den som klarte å drikke mest vann fikk et videospill. Hun vant, og døde. Og artiklene om temaet presiserer at der er en øvre grense på 0.6-2 liter i timen på hva kroppen tåler uten at man setter seg selv i fare.

    Kommentar av minneapolise | februar 19, 2009 | Svar

  5. Dette er linker eller adresser jeg svært gjerne vil ha.
    Her ønsker jeg å kjenne både begrensningene og begrunnelsene. Min erfaring er at det ikke har vært hold i dette, og at de farlige situasjonene har vært relatert til en utenforstående kjemisk påvirkning.

    Kommentar av predikeren | februar 19, 2009 | Svar

  6. Jeg tenker på at du kanskje misforstår meg litt. Jeg sier ikke at man bør drikke 7 liter daglig. Jeg beskriver et tilfelle hvor kroppen har tapt mye væske, nesten på linje med det toppidrettsfolk presterer.
    Hvordan tanken på deres væskeinntak, hjalp meg den gangen.
    Jeg fortsatte ikke med dette hver dag! Jeg drikker temmelig normalt, ca to,tre liter i døgnet.

    Kommentar av predikeren | februar 19, 2009 | Svar


Legg igjen en kommentar

