per ardua ad astra

Just another WordPress.com weblog

Hvorledes Vårherre og St. Peter kom til å begynne sin vandring.

En kveld ble det stort oppstyr i himmerike –

Klokken var over elleve. Vårherre hadde alt sagt godnatt, og de små englene var gått for å legge seg. Bare noen av de store vimset ennu frem og tilbake eller stod og tisket sammen i krokene.

Det hadde vært stor fest: Adam og Eva hadde fortalt om paradisets have, og erkeengelen Mikael hadde sunget solosangen med sin prektige røst. Siden hadde profeten Jonas holdt foredrag om sin vidunderlige reise i hvalfiskens buk, med lysbilder til, og endelig hadde syv legioner basunengler spilt skapelseskoralen fra den sjette dag på sine lange snoede sølvhorn. Det hadde vært en uforlignelig dag, derav kom det at ingen hadde lyst til å legge seg. Småenglene ble sittende på sengekanten og pludre, og de store drev gledesstrålende omkring og hadde tusen ting å snakke om……..    *………det var så mye å drøfte, og så ble de stående en stund til:

«Dette treet på godt og ondt-»

» Ja, hvorfor skulle det nå stå der i haven?»

Imens satt St.Peter nede ved døren og ergret seg og ble i dårlig humør. Det måtte være måte med prek  –  treet på godt og ondt? Gid det treet aldri hadde vært, det torde han si fritt….*….. Hva var det for påfunn å stå slik og skravle når skikkelige folk hadde lagt seg? Det var ikke sunt engang å være så lenge oppe om natten, en fikk tynt blod og hodepine. Jo lenger de stod der, jo mere sur og gretten ble St.Peter. For nu hadde han lyst til å legge seg han med, men det kunne han jo ikke gjøre, så lenge englene gikk der og drev. Han skulle jo holde vakt hele natten og det måtte de selvfølgelig tro at han gjorde –

» Hrm!»

Nei, det hjalp ikke det minste, de vendte bare døvøret til. Da kunne St.Peter ikke holde seg lenger:

» Gå og legg dere med en gang!»

Og med et hastig sett, så det gjorde vondt langt ned i korsryggen, spratt han frem på gulvet og pekte:

«Øyeblikkelig, har jeg sagt!»

*

Nu var St.Peter endelig blitt alene. Han gjespet og strakte seg så det knaket i leddene. Omsider gikk han for å stenge døren. Men først fant han frem en stor plakat og hengte utenpå:

ÅPNES KL 8 HVER MORGEN

VENTENDE BEDES FORHOLDE SEG ROLIGE
I TILFELLE REGNVÆR STÅR EN PARAPLY
TIL AVNYTTELSE I KROKEN TIL HØYRE.

Det forargelige rennet om natten måtte det være slutt med nå. Versågod, der hadde de en halmsekk å bie på, om det ble for langsomt å stå. Tilslutt dreide han nøkkelen to ganger rundt i låsen og satte en forsvarlig bom på innsiden  –  nå kunne ikke djevelen selv komme inn. Og så trasket han sin kos og la seg.

Det rådet nu en uendelig stillhet vidt om i de veldige rommene……. Og inn under loftets herlige buer bølget en fin røkelsessky som av liljer og ambra og syltede roser……..

Da banket det hårdt på himmelrikets dør.

» Lukk opp», sa det utenfor.

Men St.Peter hørte ikke en lyd, han sov den selvrettferdiges søvn, og det er den dypeste søvn som finnes. Han drømte at han leste Vårherre teksten, som han hadde tenkt på så mang en gang. For det var så  meget som ergret ham, det var så meget som trengte å rettes og var både skjevt og vrangt og galt.

«Se her,» sa han og rynket brynene og synte Vårherre feilene, «om jeg måtte få rå», sa han,»gjorde vi det ikke slik, men slik! Ja, for det hjelper ikke, verden er sørgelig ufullkommen, det er brist i brist hvor en vender seg. Bare se ned på jorden engang, se hvordan menneskene slåss med hverandre og tramper hverandre ihjel over alt. Om det var bedre innrettet  for dem, tror du så kanskje de bar seg som nu?»

Ja, slik leste St.Peter opp for Vårherre og viste ham hva som feilte verden og rettet på den fra først til sist.

Men utenfor banket det på døren igjen.

«Tyss,» sa det et sted borte i halvmørket…*… «Hva er det?»…»Hva er det?»… «Hva er det?»… mumlet det høyt og lavt.  «Det er noen som banker, hør!» «Tør vi vekke St.Peter?»… «Nei! Ikke jeg!» ….»Ikke jeg heller!»….»Ikke jeg heller!»…    Den modigste av dem listet seg sakte bort til døren og spurte ut gjennom nøklehullet:

«Hvem er det som banker?»

«En bror fra jorden», sa stemmen,  «kjære lukk opp,  » stemmen hørtes så trøstesløs og bedrøvet, så inderlig full av pine og ve.

Den lille engelen klødde seg bak øret. «Vi tør ikke,» sa han, «Vårherre sover, og St.Peter har lagt seg og vi har ikke lov til å røre nøklen.»

Da slo stemmen i et stort skrik: » Så sant jeg står for himlens port, bønnfaller jeg dere å lukke opp!  Så sant den evige glede ikke har gjort dere kolde og blinde og døve, så sant ikke den himmelske fryd har gjort hjertene deres til sten  – så sant besverger jeg dere hver og en å slippe meg inn til dere og ikke spille et eneste sekund. I Vårherres velsignede navn, lukk opp!»

*

Da gikk døren opp av seg selv, og en krumbøyd skikkelse vaklet inn, en mann med en rusten lenke om halsen. Han hadde en fillet kappe omkring seg og bar et uhyre kors på skulderen, så han stundiblant segnet under vekten. Føttene hans var fulle av sår, og ansiktet blekt og fortrukket av pine.

«Herren,» ropte han,»før meg til ham med engang, la meg ikke vente lenger, mitt kors er så tungt og min skulder så trett…»

*

Da visste ikke englene annen råd enn å sette seg opp mot selveste St.Peter… og  førte ham stillferdig inn gjennom rommet, som lå i et stille og matt gulskjær fra de tusen brennende amplene omkring. Men for hvert skritt han tok, måtte de hjelpe til og støtte. Han holdt på å segne av matthet, hodet hang kraftløst ned på brystet og føttene slepte som de var visnet. Det skar og svidde i småenglenes hjerter, de klappet ham på kinnet, de strøk over hendene og prøvde å løfte korset han bar.

«Kjære,» sa de, «hold ut en stund til, et eneste ørlite øyeblikk bare!»

Men all denne støyen hadde vekket St.Peter. Han spratt ergerlig ut av sengen, stakk en tøffel på hver fot og listet seg avsted så fort han kunne. Hvem det nå var, så skulle de få  –  «Jeg spør jeg,» sa han  og sto med ett midt i flokken, «hva er dette for noe?»

De små englene skvatt til alle kanter. «Omforladels,» sa en, » det var bare noen som banket»

» Og så lukket dere opp, trass i alt jeg har sagt dere, hva?»

«Nei, døren gikk opp av seg selv!»

«Hm,»  sa  St.Peter mistenksomt – «ja, det blir akkurat det samme, dere hadde ikke lov allikevel.»  Hva kunne det forresten være med låsen?  Men så kom han i hug den fremmede, og så glemte han døren og låsen…. «har du ikke lest hva  det står på døren?  Nå, så får du gå ut og lese og komme igjen når tiden er der!»

«Nåde», ropte de små englene, «la ham få være, la ham få være!»…

Den fremmede sa ikke et ord, han lukket bare øynene og sukket.  Men det sukket ble båret på vinden inn gjennom hvelvingene….  …*…… og med ett flammet amplene i været, et mektig gull-lys bredte seg omkring  –  en glans som av tusen svevende kjerter –  og der kom Vårherre ut av lyset og skred langsomt og stille mot dem. Hans milde, gode blikk hvilte på den fremmede. …»Jeg hørte et sukk fullt av navnløs kummer , fullt av usigelig sorg og ve !»….

Den fremmede strøk svetten av pannen, hans øyne skinte som røde glør.  «Herre forbarm deg over Maria, hun er så ung og god. Ha også medlidenhet med Cimon og Jacob, med min far Sadok og med Ruth….*.. Herre de kledte av Maria og stekte hennes føtter ved langsom ild… da holdt jeg det  ikke ut lenger , jeg tygget min tunge i stykker så den ikke skulle forbanne ditt navn…. du ser mitt hjerte, Herre, du vet og kjenner alle ting…*…gjør med meg hva du vil…men hjelp Maria, alle som lider og har det vondt.  Herre, det er vanskelig å være menneske, det er en tung lodd å være født til livet, til all dets lidelse og savn og sorg. Det onde er overalt , det onde er som et mørke om menneskene  og gjør deres hjerter hårde som sten. Brødre fornekter hverandre og legger hånd på hverandre…Din kirke er splidaktig med seg selv , prest står opp mot prest, og folk står opp mot folk, og det skjer i ditt navn, i ditt store , hellige navn…. »

» Det er for galt», sa St.Peter i skjegget  – «jeg visste nok at det sto slemt til –  – » da husket St. Peter drømmen sin, «Jeg har såmenn tenkt det samme selv, når jeg har sittet og våket om natten og falt i tanker og grublet og grundet,  slik det er blitt min vane å gjøre det, når dere andre ligger og  sover. Og jeg er, sant og si, kommet til at det må være noe som feiler.  Naturligvis, jeg kan ikke på stående fot  si akkurat hva det er alt sammen, men jeg har det tydelig på følelsen.  Jeg syns i allefall det at vi skulle ta oss en tur ned på jorden og se tingene grundig etter. Finner vi så noe galt, ser vi noe som kunne være bedre – vel, så kan vi jo rette på det. Jeg skal hjelpe så godt jeg kan og si akkurat hva jeg synes.»

Da St.Peter hadde talt, så han seg rundt med en selvtilfreds mine, sikker på å få tilslutning overalt. Men hvor han snudde seg møtte han store forferdede øyne. Englene sto der som om de var stivnet, de turte ikke engang se på Vårherre…., men Vårherre sto som før…… de strålende øynene hvilte rolig på St.Peter , og da han svarte var røsten langsom og klar:

» Det skal skje som du ønsker, St.Peter. Gå og gjør deg i stand til reisen, så vi kan være på veien før daggry.»

Deretter vendte han seg til den fremmede, bredte armene ut imot ham og la ham varsomt mot sitt bryst. I det samme falt lenken av, hans sår ble leget, hans føtter ble hvite som sne, og hans herjede ansikt ungt og skjønt………

Boken «Det gylne evangelium» er skrevet av Gabriel Scott i 1921. Boken er en legende om Vårherre og St.Peter som vandrer om på jorden for å finne ut hva som er feil med den, så de kan rette på feilene.

Boken er  humoristisk , befriende  , filosofisk original og dypt alvorlig. Den burde vært filmet!

Boken kan bestilles hos ingjerd.modal@hotmail.com

november 18, 2009 - Posted by | Bøker, Blogroll, Etikk, tro og tanke

1 kommentar »

  1. Den fikk jeg lyst til å lese!

    Synes forresten dette var utrolig søtt, jeg synes jeg ser det for meg:

    «Vårherre hadde alt sagt godnatt, og de små englene var gått for å legge seg. Bare noen av de store vimset ennu frem og tilbake eller stod og tisket sammen i krokene.»

    Kommentar av Heidi | november 19, 2009 | Svar


Legg igjen en kommentar

