per ardua ad astra

Just another WordPress.com weblog

Krim, med det lille ekstra!

https://predikeren.files.wordpress.com/2010/11/award.jpg?w=200

http://vrengtklovdyr.blogspot.com har gitt meg «Cherry on Top » Award.

Slikt gleder en liten skribent!

Jeg skal med glede sende den videre, men først skal jeg altså presentere tre bøker.

Hmm…. hvike bøker?

Tre muffins gir jo en pekepinn om litt skumle krimbøker! Og rosa  gir utvilsomt naivitetens lyse tro vinger! Det er bare kirsebæret som viser naturens rå virkelighet, riktignok på sitt beste, og det er dette kirsebæret  som er » det lille ekstra».

Jeg har dypdykket i min boklige korttidshukommelse og søkt etter passende litteratur, og jeg kom til at en svært glemt og fortiet muffins nå bør serveres:

«Donna Francesca» av Øvre Richter Frich.

Boken starter slik:

«En ung dame kom gående gjennom hallen i Grand hotell, Stockholm.

Det var noe yndefullt ved den lille skikkelsen som fikk folk til å vende seg efter henne. Sjelden har livet gnistret slik i en kvinne som i henne, der hun gikk ung og seiersikker, mens hennes sorte øyne spillet i det ovale, blekbrune ansikt.

En av Stockholms velmeriterte levemenn stod nettop ved portierlosjen og så efter henne.

– Det var som pokker, mumlet han. Si meg portier , fortsatte han høit, hvem er den damen?

Portieren så hemmelighetsfull ut.

– En charmant dame, grev von Silverstråhle, sa han. Hun er gift med den argentinske minister de Francia. » sitat slutt.

Slik starter beretningen om «Donna Francesca», og vi følger hennes sterke kamp mot opprørslederen Gomez.  Hun orienterte Frichs helt, Jonas Fjeld, om tilstanden i hennes land og trakk  ham med i revolusjonskampen.   Don Esteban, hennes mann, sa:

«Det er ikke en av de almindelige revolusjoner – ikke et eller annet politisk kup, som forløper med tap av et snes menneskeliv og noen geværsalver. Denne gang er det  utslaget av selve klassekampen, en vel organisert sammensvergelse av de syndikalistiske elementer mot makthaverne. Det er selve landets bandittsjel som er våknet……

Selvfølgelig har vi en godt organisert hær, som har gode tradisjoner fra kampene mot Paraguay. Men den er i dette tilfelle et tveegget sverd. Gomez har arbeidet med soldatene, og det brukne gevær har mange talsmenn også innen hæren…….  Har han hell med seg, er det hundretusen i Argentina som slutter seg til ham…..»

Så følger vi heltene inn i revolusjonskampenes forrykende inferno, hvor donna Francesca stadig gir leseren en opplevelse av «Evita». Og man tenker at her er det noen som plagierer noen, eller så er Argentinas historie full av revolusjoner og Evitaer!

Frichs bok utkom i 1937. Det er nesten 20 år før Evitas virke, og 60 år før hun ble til i den litteratur og film som trollbandt verden.

Men jeg anbefaler  førsteutgaven  av henne i  «Donna Francesca»,  skildret politisk og menneskelig treffsikkert av den rutinerte suksessforfatteren, den kjente journalisten, redaktøren og levemannen , Øvre Richter Frich, Sven Elvestads venn og svirebror.

Han var den første i sin sjanger som skisserte sine helteintriger i dagsaktuelle hendelser og samtidens politiske virkelighet, og han gjorde det med en dyktighet og treffsikkerhet som kjennetegner en velorientert suksess journalist.

Dette er en underholdningskrim som både formidler sin samtid og,  som i sin uforbeholdne helteskildring,  formidler en humor som trolig inspirerte  Rolf og Alexandra Becker og deres  presentasjoner av f.eks. Dickie Dick Dickens.

Den neste muffinsen er også samtidskrim, men ekte vare:  Kriminalpolitiets arbeid i dagens Norge .

Nei, jeg tenker ikke på Arne Treholts triste historie, men på

«Overgrepet» av Tore Sandberg.

Boken gir oss sannheten om hvordan vårt rettsvesen forholder seg til  en av samfunnets svakeste. Hovedpersonens utgangspunkt danner åpningen av boken:

«Fritz Yngvar Moen ble født den 17. desember 1941 på Østfold Mødre- og Barselhjem i Sarpsborg.

Han var uønsket fra fødselen av. Faren var den tyske soldaten Fritz  Robert Hellmann, og Fritz skulle aldri oppleve å se sin far. Moren, Betzy, ønsket ikke å beholde barnet. I toårs alderen ble gutten derfor plassert på barnehjem i Skjeberg. Fra da av skulle han leve i ulike institusjoner i hele sitt liv…….. Fritz var nærmest døv, men fikk ingen opplæring i tegnspråk.   Som døv innebar det at han ikke fikk tilgang på språk i det hele tatt.  I de første årene av sitt liv hadde han derfor nesten ingen mulighet til å kommunisere med andre. ….»

Dette er boken hvor vi følger Tore Sandbergs arbeid for å finne sannheten om Fritz Moens skyldspørsmål i to drap.

Jeg har aldri lest noe mer spennende enn hans uredde etterforskning hvor han avslører det norske politi og rettsvesen.    Boken er et mesterlig og tålmodig etterforskningsarbeid på forbilledlig nivå.  Det er forferdelig å bli med på bevisbyrden av hvordan vårt politi og rettsvesen styrte og fordreiet  fakta i saken slik at en uskyldig mann ble dømt.

Det er en gripende bok, men mest av alt en lærerik bok.

Det som fremdeles engasjerer meg, slik at jeg trekker frem denne boken som mer aktuell enn noe annet, er at de feil Tore Sandberg påpeker i vårt rettsapperat,  fremdeles er der.

Tore Sandberg avdekker i sitt arbeid hvor feilene i systemet ligger, og hvordan man ved små regelendringer kan forhindre  slike feil, og da er det skrekkelig at våre myndigheter ikke foretar disse endringene. Den politiske viljen til endringer var og er ikke tilstede, folkets engasjement og sterke påtrykk var og er fraværende.  Det skremmer og ryster meg mer enn jeg har ord for.

Derfor,  les boken og se hvor enkelt og dyktig  Tore Sandberg sammenfatter de nødvendige tiltakene for å forbedre vårt rettsvesen, og tenk nøye over hvorfor vi ikke har rettet opp dette!

Det er » en samfunnsmuffins  med det lille ekstra»!

Den tredje boken må bli

«Edderkoppen» av Emberland & Rougthvedt.

Disse to forfatterne er spesialister på mellomkrigstiden, og i særdeleshet på de ulike politiske strømninger i denne turbulente tiden. Begge er historikere og har,  både i bøker og medier, klargjort mange sider ved de nasjonalsosialistiske strømninger i mellomkrigstiden.

Nå har de brukt kunnskapene sine til å skrive en kriminalroman hvor denne historiske  epoken både er rammer , bakteppe  og handling. Boken er full av referanser til virkelige hendelser , og de gjenskaper trettitallet,  levende og autentisk .  Den er  samtidsformidlende på en stimulerende måte, hvor alt er innvevd i » Edderkoppen»s nett.  I boken løser hovedpersonen det uløste Rustadmordet, og forfatterne benytter både sanne og oppdiktede fakta i sin spennende kriminalgåte.

Til å være historikere takler de krimsjangeren godt! De holder på mange måter en høyere standard, både  språklig og samtidsautentisk,  enn mange krimforfattere.  Deres høye kvalitetskrav,  som de utøver med en  kresen og lett sjarmerende stil,  er en hyggelig opplevelse.

Jeg nøyer meg med å sitere fra bokens første kap. :

«Første gang jeg så ham var en grå og trist vinterdag for snart femten måneder siden.  Jeg glemmer ikke følelsen av uhygge synet ga meg. Han var en lang, mager mann med haukenese og usedvanlig høy panne. Selvsagt hadde jeg ennå ingen anelse om graden av mannens kalkulerte ondskap, men jeg fornemmet straks det unaturlige, det umenneskelige i hans karakter.   Det kan skyldes de mange anomalier i hans kroppsbygning;  det smale hodet, de kvinnelige hoftene, hendene som var nesten for lange og med fingrer som fikk meg til å tenke på bena til en edderkopp. Jeg døpte ham omgående for» Edderkoppmannen», uten å ane hvor treffende økenavnet var…….»

GOD BOK!

Jeg gir avarden videre til Erkjennelser, Knirk og Skaperen

http://www.erkjennelser.com/

http://knirk.wordpress.com/

http://skaperen.wordpress.com/

De er alle tre slike som byr på noe ekstra! Og , for å bruke det nye ordet jeg lærte av Øvre Richter Frich, de er alle tre svært «velmeriterte» bloggere.

november 20, 2010 - Posted by | Bøker, Blogroll

7 kommentarer »

  1. Interessante titler. Takk skal du ha!

    Kommentar av Janke | november 20, 2010 | Svar

  2. Hjertelig takk for «Rosa Muffin Award»!
    Endelig får den lille og godt skjulte rosabloggeren i meg etterlengtet anseelse😉

    Kommentar av Skaperen | november 21, 2010 | Svar

  3. (P.S. Flere innlegg kommer etter eksamenstiden).

    Kommentar av Skaperen | november 21, 2010 | Svar

  4. Ikke sant? Man er mer rosa enn man aner…
    Lykke til med eksamen! Hva er du oppe i?

    Kommentar av predikeren | november 21, 2010 | Svar

  5. Interessant. Skal jammen lese Øvre Richter Frich.

    Kommentar av hverdagshelter | november 23, 2010 | Svar

  6. Bøkene morer meg, på samme måte som Dickie Dick Dickens morer. Og på samme måte som Jan Guillous bøker om Hamilton gir samtidshistoriske og dagsaktuelle rammer for moralsk diskutable heltegjerninger, slik er Frichs bøker om helten Jonas Fjeld.

    Jeg har foreløpig bare lest seks av dem, men jeg ser det er mange flere , både i handelen og på antikvariater. Sikkert alle på bibliotekene, men dette er bøker jeg vil ha, ikke låne.

    Kommentar av predikeren | november 25, 2010 | Svar

  7. […] først skal jeg svare på oppgavene i ett par awarder jeg fikk under eksamenslesningen.  Både Predikeren og Askeladden gav meg en award. Tusen takk, begge to!  Grafikken er den samme for begge, […]

    Tilbakeping av En veldig sen takk for to awarder | erkjennelser | desember 15, 2010 | Svar


Legg igjen en kommentar

