per ardua ad astra

Just another WordPress.com weblog

Er historien «himmelstyrt»?

På Verdidebatt har det vært mange innspill og kommentarer knyttet opp til antisemitisme.

Når Norge kalles en versting blant antisemitistene i verden, rykker Jonas Gar Støre ut og rydder opp i begrepsbruken. Vi har antisemitisme, desverre, men vi er ikke verst.

Nå var Støre opptatt av å dempe dette bilde av oss som verstinger, og det var sikkert i beste mening, men jeg ønsker å stoppe noe lenger ved dette.

I et tidligere innlegg, Jøder og rasisme,  har jeg trukket fram at våre moderne forskere faktisk er opptatt av å plassere skyld og  å finne  verstinger.

I innlegget har jeg har en  gjennomgang   av jødeforfølgelsen i Europa de siste 2000 årene.

De fleste av oss normalt skolerte,  kjenner dårlig denne delen av vår historie.  Vi er vant til å høre om verstingen, Hitler, og tror kanskje at antisemitismen startet med ham.

I denne forbindelsen fikk jeg spørsmål om historien er «himmelstyrt».

Jeg ble glad for spørsmålet, for det illustrerer godt en fortiet side av de tankene som  tempererer debatten om dagens Israel og antisemitismen.

Historie, ordet er gresk og betyr vev. Så  historiens tekster blir et vevet tekstil.

I historiens store veggteppe er alle vevet inn og bidrar til det store felles bilde av vår tid.

Vi ser at i selve ordet ligger erkjennelsen av at det er en som  «vever».

Så lenge historieskriveren elsker fakta og saklighet , så lenge vil vi ha den tilnærmet beste fremstillingen. Men det er ikke selvsagt , desverre! Han kan fort la særinteresser eller politiske hensyn overskygge det ideelle, han kan forholde seg mer eller mindre ydmyk til de begrensninger det er på vår tillgang til alt som er å vite og han kan unnlate å begrunne sitt utvalg av informasjon.

På 1700 tallet, i kjølvannet av opplysningstidens idealer, bestemte forskermiljøet i Norden seg for å legge et lokk på all gammel kunnskap. Nå skulle enhver informasjon først godkjennes av den moderne vitenskap, før den ble videreførbar kunnskap.

Dette høres fint ut, og på mange måter var dette utmerket, men man mistet dermed det de gamle kunne, og deres måte å tenke på ble uforståelig.

Når vi snakker om Bibelens profetier, beveger vi oss ut av moderne vitenskaplig historieforståelse og tilbake til en kultur som nå er blitt uforståelig.

Den gangen var det vanlig blant folkene å tenke at verdens historie var himmelstyrt:

Astrologien var læren om at de tolv hus i Zoodiaken og solens og planetenes gang gjennom disse, påvirket alt levende på jorden.

De gamle magerne som var spesialister på dette, tydet himmelens tale for ethvert sted til enhver tid. De » så»  f.eks. stjernen over Betlehem, og kom for å tilbe den store kongen som nå var født.

Jødene skilte seg allerede da ut fra folkene omkring. Efter deres lov skulle de ikke spørre stjernetyderne om hva som skulle skje, men de skulle spørre Herren, Israels Gud, om fremtiden.

Israel hadde egne seere og profeter(pro=før, fekit= si) som skulle  si hva som skulle skje før det skjedde.

Det var ikke lett å profetere ord fra Herren, Israels Gud.

Herrens profetord var oftest forskjellige fra magernes og stjernetydernes profetord, og de var ofte vonde domsord som jødene helst ikke ville høre. Ja, de stenet sine profeter og ville heller ha gode nyheter fra yrkesprofetene rundt omkring.

Vi kjenner altså til at :

*Våre vitenskapsmenn har tatt styringen med hva vi skal få vite av historien, og tolkningen av den.

*Astrologien  lar himmellegemenes bevegelser i Zoodiaken sette rammene for de historiske hendelser, og dette kunne  magerne  regne ut og utlegge.

* Herren, Israels Gud formidlet profetene sin verdensplan, og jødenes sjebne.

Vi kjenner til dette, men kjenner det vel egentlig svært dårlig,   ihvertfall  for dårlig til å kunne føre noe sannhetsbevis for noen.

Men vi  ser staten Israel idag med våre hjerter, og uroes av disse spørsmål dypt i sinnet:

Var det Herren, himmelen og jordens skaper, som valgte deg, Israel, ut fra folkene dengang?

Er det Herrens utvalgte vi har trakkasert og forfulgt opp gjennom historien?

Sier vi nå, som de sa dengang :  «Se der er arvingen, la oss slå ham ihjel!»

juni 19, 2011 - Posted by | Blogroll, Etikk, tro og tanke, Kommunikasjon, Visjon og viten

13 kommentarer »

  1. Interessante tanker du deler med oss lesere. Takk.

    Kommentar av Skaperen | juni 22, 2011 | Svar

  2. Glad du liker dem!

    Kommentar av predikeren | juni 28, 2011 | Svar

  3. Very nice site!

    Kommentar av John1248 | juli 4, 2011 | Svar

  4. Kjempe🙂

    Kommentar av veggavisen | juli 4, 2011 | Svar

  5. Her er en link som pirrer nysgjerrigheten http://enoksbok.se/

    Kommentar av veggavisen | juli 4, 2011 | Svar

  6. http://www.janchristensen.net/ADAMSBooKENE.pdf = adamsbøkene
    http://www.janchristensen.net/ENOKSBOK-februar-2004.pdf Enoks bok 1-2 Selve nettstedet har jeg ingen forhold til men bøkene har jeg lest og de får en til å tenke i nye baner

    Kommentar av veggavisen | juli 4, 2011 | Svar

  7. Hei, veggavisen.

    Takk for vennlig ord og gode linker.
    Jeg har ikke sett de gammeltestamentlige pseudepigrafer på norsk, spennende, dem kommer jeg til å titte på.

    Jeg har i mange år hatt dem i dansk oversettelse ved E. Hammershaimb, Johannes Munch, Bent Noack og Paul Seidelin, ved Gads forlag København, støttet finansielt av Undervisningsministeriet og Det danske Bibelselskap.
    I 1976 kom de 17 skriftene samlet i to store bind.

    Enig i at de pirrer nysgjerrigheten, men GTs skrifter holder en langt høyere kvalitet!
    GT er «kanon»-bra, syns jeg da.

    Kommentar av predikeren | juli 4, 2011 | Svar

  8. Takk for vennlige ord predikeren.
    Enig i at de pirrer nysgjerrigheten, men GTs skrifter holder en langt høyere kvalitet! kan jeg kun være delvis enig i. Men 66 bøker ? Ligner litt på tallet 666, Det er ikke et bibelsk tall. 70 hadde vært mere riktig. Da de hellige tall går på bla. 7, 10(fulkomment) 70, 40 som det regnet 40dager og netter (syndefloden) 40år i ørkenen, Jesus fristet 40 dager Osv.
    Har du lest Jubileerboken ? Den har en artig kapittel om hva som kanskje er stridens kjerne i Judea(kaanaen).
    Fra Kap.9,
    (Etter at Noahs sønner hadde fordelt verden mellom seg(Arv)Således skiftet Noahs sønner mellom deres sønner i deres fars påsyn,og han tok dem alle i ed , idet han ned kalte forbannelser over hver og en som ville tilegne seg noen del som ikke var tilfalt hans lodd.
    Fra Kap. 10.- 29
    Og Kanaan så Libanons land ned til Egyptens bekk og så at det var et såre skjønt land, og dro derfor ikke inn i sitt arvede land mot vest ved havet.
    30.
    Hans far Kam og hans brødre ,Kusj og Mizraijin,sa til ham: Du har bosatt deg i et land som ikke er ditt, og som ikke er tilfalt oss ved loddkasting. Gjør ikke det, for hvis du gjør det, vil du og dine sønner falle i det land og være hjemsøkt av splidens forbannelse. For med splid har dere bosatt dere, og ved splid vil dine sønner fall,og du vil bli utryddet til evig tid.
    31
    Bosett deg ikke på Sems boplass, for den er tilfalt Sem og hans sønner som deres lodd.
    32
    Forbannet er du, og forbannet skal du være av alle Noahs sønner med den forbannelse som vi bandt oss under ed for den hellige dommers åsyn og vår far Noahs åsyn.
    33
    Men han hørte ikke på dem og ble i Libanons land fra Hamat til Egypt adgang, han og hans sønner inntil denne dag.
    34. Derfor ble det land kalt Kanaan.
    Ps Nostradamus skrev i ett ikke tilslørt spådom: fritt sitert: Jerusalem skal ved ett stort jordskjelv deles i 2 og paktens ark skal fremkomme ikke ved mennesker hender men ved gud Jehovas hånd( Dommedag)

    Med vennlig hilsen Renè Nielsen

    Kommentar av Rene Nielsen | juli 9, 2011 | Svar

    • Håper du kommer med flere slike innlegg, for jeg ser du sitter med stor kunnskap og deler det med oss som vil vite mere Med vennlig hilsen Renè

      Kommentar av veggavisen | juli 9, 2011 | Svar

      • Takk for gode ord.
        Det varmer og gleder!

        Kommentar av predikeren | juli 9, 2011

  9. Takk, Rene Nilsen, for å bli påminnet om Jubileerboken.

    Den regnes for å være en av skriftene som ble lest av Qumransamfunnet og fragmenter av avskrifter av den den ble funnet der i hulene, den forekommer også som fragmenter i flere ulike oversettelser, og komplett på Etiopisk.
    Den har solid forankring både i senjødedommen og også hos kirkefedrene.
    Boken referer særlig hendelsene i 1.Mosebok og de 12 første kap i 2.Mos., men den vinkler stoffet anderledes og vektlegger inndelingene, ordningene og høytidene både i tid og sted, som en lærebok i de gudgitte ordningene.

    Boken har hatt stor utbredelse. Og det er mange opplysninger i dette skriftet som ikke vi har andre steder, f-eks. Noas fordeling av arv mellom sine tre sønner, og Kains sønn Kana’ans ulydighet mot sitt arvelodd.

    Arvetvister er ikke av ny dato, desverre, og etter dette dokumentet er det nåværende landområdet » Israel» Sems arvelodd (det ble kalt lodd fordi Noa lot arven avgjøres ved loddtrekning)

    Det var altså Sems arv, det ble gitt semitten Abraham av Herren, det ble vunnet av semitten Josva ved krigføring, deretter var det krig på krig inntil Salomo. I hans tid var det fred, men etter Salomo fortsatte stridene. Og som du sier, striden idag kan ha sine røtter så langt tilbake.

    Ja, det er vel ikke som bevisst kjernepunkt i striden, men så langt tilbake kan vi altså spore strid om dette stykke land.

    Denne «Jubileerboken» forsterker tanken om at jødene har sin rett til landet, ikke bare etter løfte og etter erobring, men også etter arv. I den senere tid også gitt jødene av et samlet Europa.

    Likevel løser ikke dette jøde/palestiner- problemet i dag, men det bidrar til å se historiens tråder i veven tilbake til urhistoriene.

    Kommentar av predikeren | juli 9, 2011 | Svar

  10. Ja, dette er interessant. Det er jo spesielt at akkurat jøder alltid har blitt så sterkt trakkasert og fortsatt blir det. Jeg tror vi ikke lærer fordi det ligger så naturlig for mennesker å hate Gud. Og er jødene hans utvalgte folk er det jo ikke rart at de opplever mye irrasjonelt hat.

    Kommentar av Martin Drange | juli 10, 2011 | Svar

  11. Takk Martin, der er jeg enig med deg.

    Kommentar av predikeren | juli 10, 2011 | Svar


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: