Om deler og helhet.
Opplysningstiden hadde høye idealer for vitenskaplig arbeid. Man målte, veide, beskrev, kartla og registrerte med stor nøyaktighet, og man brukte årsaksloven som eneste nødvendige og tilstrekkelige redskap for vitenskaplig tenkning.
Man uttalte seg ikke om Gud, eller om det transendente . Det var ikke mulig å anvende årsaksloven på det transendente.
Materialismen okkuperte etterhvert alle de vitenskaplige grener, og den «forkynte» en “ikketransendental” virkelighetsforståelse.
Idealet ble en «mekanisering» av mennesket. De transendente opplevelser «lot seg bortforklare» av årsakslæren og psykoanalysen.
Og man søkte å fatte personligheten som en sum av «alle» delene i den analyttiske prossess.
Dette, å dele virkeligheten i små deler , for å kunne undersøke de små delene, for så å kunne si noe mer om helheten, er fremdeles den sterkeste retningen i forskningen. Tenk bare på gigant prosjektet man har for å «gjenskape» Big Bang. Her oppererer man på minste partikkelnivå, og man er overbevist om at den kunnskapen man kan få ved denne forskningen vil gi viktig informasjon om»alt». Det forstår jeg, vi er jo alle en samling partikler i altets partikkelsamling.
Spørsmålet stilles da : kan man, utfra kunnskap om deler, forstå helhet?
Eller kommer forståelsen av delene fra vår oppfatning av helheten?
I matematikken går man fra helhet til deler tilbake til helhet:
Tallet 1 f.eks. er helt, og vi har en klar tanke om dette tallet.
Sier vi istedet 1/2+1/4+1/8+1/16+1/32+1/64+1/128+1/2n+…. så er det vanskelig/umulig å si at vi har funnet det hele tallet 1 ved å forestille oss en sum av et uendelig antall addender.
Det er kjennskapet til tallet 1 som er overordnet, det er vårt “helhetsbegrep” som det var fra begynnelsen.
Tallrekken tjener til å utdype vår forståelse av tallet 1.
Eller om du har alle atomene i en helhet og skal prøve å slutte deg til at dette er atomene til en marsipangris?
Det er umulig å forestille seg at man kan gå fra delene til helheten.
Vi tror ikke at grundig kjennskap til enkeltprikker i TV bildet skal gi deg en klar forestilling av selve bildet.
Eller at kjennskap til uendelig mange lover og leveregler skal gi opplevelsen av kjærlighet.
Kjennskapet til helheten er transendent.
Man får denne helhetsforståelse formidlet, enten ved kulturens overlevering, eller ved egen transendent erfaring.
Som heltene i verdensrommet:
«Romskipet deres hadde mistet styring og lys. De visste ikke hvor romskipet deres hadde nødlandet.
De gikk forsiktig ut da dagen grydde, og hadde en oppdagelsesferd i et totalt fremmed landskap
uten kjente referanser. De hadde ikke annet å forholde seg til enn egen oppservasjon av stedet, men det ga dem ikke noen forståelse av hvor de var.
Så lettet de og fløy opp fra det ukjente, helt ut av den underlige vegetasjonen, til de var “transendent” og fikk overblikket.
Da så de at de hadde nødlandet i Hitlers bart.
Det var det ikke mulig å forstå mens de var nede i barten!»
Å være transendent er mer enn å komme seg ut av barten, men likevel… jeg falt for «Hitlers bart» argumentet.
1 kommentar »
Legg igjen en kommentar
-
Arkiv
- april 2021 (1)
- juli 2019 (1)
- juni 2019 (3)
- januar 2019 (1)
- desember 2018 (2)
- mai 2018 (2)
- august 2017 (1)
- oktober 2016 (1)
- april 2016 (1)
- januar 2016 (1)
- desember 2015 (1)
- november 2015 (1)
-
Kategorier
-
RSS
Entries RSS
Comments RSS
Enhver analyse forutsetter den helhetlige forståelse. Det er denne helhetsforståelsen som både inspirerer til analyttisk virksomhet og setter grensene for den.
At analysens mange delfunn er vesensforskjellige fra helheten, gir denne ofte benyttede argumentasjon mot helheten: at helheten ikke finnes fordi den ikke lar seg lese ut av de analyttiske delene.