per ardua ad astra

Just another WordPress.com weblog

Nikotin og acetylkolin. Den kloke jungeltromme.

Da jeg sluttet å røyke (fordi jeg måtte), fikk jeg jungeltrommenes råd:

Tygg rå kål.

Hver gang du får abstinenser: Tygg rå kål, sakte, grundig , til hver trevl er oppløst.

Vel, jeg fulgte rådet. Det var enkelt, ikke dyrt, ikke fetende.

Jeg tygget og tygget.

Smaken av rå kål er enorm! Den vokser med tyggingen og fyller hele hodet, og distraherer virkelig røykeabstinensen. Jeg tenker nå i ettertid at livet ble så mye enklere med kål. Ja, det hendte jeg våknet om morgenen og tenkte: Nå må jeg ha litt kål.

Behøver jeg fortelle at min nærmeste familie fant det sært… men de ville heller ha en lykkelig kåltygger enn en frustrert røykeabstinensfurie i nærheten. Så for all del.. ingen diskuterte den virkeligheten jeg opplevde.

Jeg prøvde samtidig å lese litt om nikotinets virkninger. Det var vanskelige å finne. Fortsatt er jeg svært interessert i materiale om dette. Men i min søken kom jeg over noe:

I «utvalgte tema frå «Naturfag med miljølære» for førskulelærarlinja (utvida utgave)

av  Ingvar Leiv Leknes, fra kap 19, fant jeg en kortfattet innføring i sentralnervesystemet, som da er stedet hvorfra nikotinen utøver sine giftvirkninger.

Der stod det en liten ,illustrert setning, (ill. var tegningen av acetylkolinet):

Figur 232. Acetylkolin er eit transmittarstoff i det somatiske og det parasympatiske nervesystemet. Stoffet bind seg til spesielle mottakarstrukturar (reseptorar) i den postsynaptiske membranen. Den funksjonelle gruppa har positiv lading. Nikotin har liknande funksjonell gruppe som acetylkolin, og fester seg derfor på acetylkolinreseptorane og påverkar såleis cellene. Nikotin opptek såleis acetylkolinstoffet sin plass og er ei nervegift. Giftstoffet muscarin i rød flugesopp (Amantia muscaria) har liknande funksjonell gruppe som nikotin og bind seg derfor også til acetylkolinreseptorar. Stoffet er ei farleg nervegift.

Da jeg leste dette for mannen min, fikk han et merkelig «aha» uttrykk i ansiktet.

«Vet du,» sa han, » da jeg leste  tysk litteratur om produksjon av sauerkraut (tysk surkål), diskuterte de kålens store forekomst av acetylkolin, men at det ikke var mulig å bevare dette når man tilberedte kålen.

Det er flyktig og utnyttes bare i rå, ubehandlet tilstand.»

«Betyr dette,» sa jeg, «at når jeg tygger rå kål, da får jeg i meg dette acetylkolinet?»

Ja, så var det en  kjerne av «jungel»erfaring i dette rådet som jeg hadde vært så heldig å få.

Jeg,og mange før meg, hadde en erfaring av at å tygge rå kål ga god effekt mot nikotinabstinens.

Dette dreier seg om røykesug og dertil hørende humør, bare så det er klart.

Jeg mangler kunnskaper om acetylkolinets mange egenskaper, kanskje flere andre gode egenskaper er enda viktigere, men jeg kan bare si noe om min erfaring.

Det er så enormt mye kunnskap rundt omkring, problemet er bare at det er «rundt omkring», og ofte vanskelig tilgjengelig…. og noe «glemmes» i gamle, tyske industriskuffer, fordi ingen spør etter det…

Kanskje er det viten nok i dette til å ta patenter , lage medisiner, eller det er kanskje allerede vurdert.

Patent på rå kål får man neppe, men inntil noen klarer å lage dette som medisin… prøv selv. Det er billig og helt uten bivirkninger.

Sender herved jungeltrommen videre med (håper jeg) enda større tyngde.

LYKKE TIL med røykestopp!

juli 5, 2008 - Posted by | Røkestopp/helse

4 kommentarer »

  1. Hehe, kanskje jeg burde bytte ut gulmixen med kål ja, slets ikke så dumt. Kroppen min har blitt så glad i denne nervegiften, nikotin, så den finner på masse unnskyldinger som virker meningsfulle og jeg tar dem på fult alvor, helt til klokskapen sier at dette var bare nok en egotripp.

    Problemet jeg umiddelbart ser, er at jeg får så lyst på røk etter at jeg har spist, eller sitter i telefonen, eller når jeg våkner osv. Så jeg tror nok det må bli en hel sekk. Takk for tipset. 🙂

    Kommentar av selsius | juli 13, 2008 | Svar

  2. Jeg vet!
    Over 30 sigaretter pr dag, i over 40 år, gir en smule forståelse! Jeg liker å røyke!
    Når jeg nå må slutte….så er gode tips gull verdt!
    Derfor sender jeg videre råd som har hjulpet meg!
    Har vi røkere «stått last og brast» sammen, så svikter vi ikke i «nødens stund».

    Kommentar av predikeren | juli 14, 2008 | Svar

  3. Jeg har gitt dette rådet om å tygge rå kål videre til en arbeidskollega som etter å ha sluttet å røyke er blitt avhengig av nikotin tyggis. Nå har hun erstattet en del med kål tygging og holdt på med kål en stund. Hun smiler når jeg spør hvordan det går med kåltyggingen og sier det har blitt en del kål. Har en følelse at det hjelper henne selv om hun ikke vil si det direkte.

    Kommentar av hverdagshelter | november 27, 2010 | Svar

  4. Storrøykerne merker det kanskje best.
    Den gir et direkte løft på nivået av acetylkolin, som hos storrøkere er helt flatt.

    Kommentar av predikeren | november 27, 2010 | Svar


Legg igjen en kommentar